זריקת ההרזיה הפופולארית סקסנדה – האם היא יעילה לירידה במשקל?

התקדמות המדע והטכנולוגיה בעולם הבריאות מייצרת פתרונות חדשניים ומהפכניים, שביניהם זריקות להרזיה. מבחר תרופות ההרזיה בשוק ועומס המידע הקיים בנושא, עשויים לבלבל, להלחיץ ולמנוע מאנשים רבים להשתמש בהן. תרופות הרזיה הן אמצעי להתמודדות עם השמנת יתר, ובהינתן הדרכה וליווי נכונים, הן יסייעו רבות לתהליך הירידה במשקל. אחת מזריקות ההרזיה המוכרות היא ״סקסנדה״.
saxenda

תרופה לירידה במשקל המאושרת לשימוש בישראל

סקסנדה – תרופה זו משמשת לירידה במשקל, וניתנת על ידי מרשם רופא בלבד. התרופה מבוססת על החומר הפעיל ׳לירגלוטיד׳ (עליו מבוססות תרופות נוספות להרזיה כמו "ריבלסוס"). התרופה מיוצרת בדנמרק על ידי חברת ״נובו נורדיסק״, אושרה לשימוש בארה״ב בשנת 2014 ובישראל בשנת 2016. 

הטיפול בתרופה ילווה לרוב בתכנית מותאמת אישית הכוללת תפריט תזונה ואימונים, שיתמכו את תהליך הירידה במשקל, וישמרו את התוצאות. 

המדע מאחורי התרופה: סקסנדה נגזרת סינטטית של GLP-1 והאטת קצב התרוקנות הקיבה

התרופה מחקה את פעילותו של ההורמון GLP-1, שנמצא באופן טבעי בגוף האדם, ומהווה למעשה נגזרת ׳סינטטית׳ שלו. תפקידו של ההורמון לווסת את התיאבון לאחר אכילת מזון. 

התרופה פועלת בשלושה אופנים מרכזיים:

  1. התרופה מגדילה את כמות האינסולין שמופרש מהלבלב. בעזרת התחקות אחר הורמון GLP1. 
  2. צמצום הפרשת ההורמון ״גלוקגון״. תפקידו להגביר את ייצור הגלוקוז ואת העברתו מן הכבד לדם. 
  3. התרופה מאטה את התרוקנות הקיבה ומשפיעה על מרכז הרעב במוח;  כך היא מדכאת את התיאבון.

 

בעזרת אותן דרכי פעולה, התרופה יכולה להוביל לירידה במשקל. את התרופה נוטלים באמצעות הזרקה תת – עורית של התמיסה. המינון היומי שניתן למטופל משתנה מאדם אחד לאחר, ותלוי הוראת רופא. 

סקסנדה תרופה המתאימה לבעלי BMI  גבוה שסובלים מהשמנת יתר

בכדי לקבל מרשם לתרופה יש לעמוד בקריטריונים מסוימים. תחילה, על המטופל להיות בן 12 ומעלה, בשונה מתרופות הרזיה אחרות שניתנות החל מגיל 18 בלבד. 

בהמשך לכך, התרופה ניתנת רק לבעליBMI  (חישוב מסת גוף) 30 ומעלה – ערך המוגדר כהשמנת יתר. לחילופין מטופל שמצוי במצב של עודף משקל BMI 27 ומעלה, וסובל מגורמי סיכון נוספים הקשורים בהשמנת יתר (סכרת, שומנים רבים בדם וכדומה) יוכל גם הוא לקבל את התרופה.

תרופה זו אינה מומלצת לאנשים הסובלים מבעיות חמורות במעיים ובקיבה. כך גם לגבי אנשים שסובלים מאי ספיקת לב חמורה, ובעלי מחלות עבר בבלוטת התריס. בהקשר זה, יש לדווח לרופא המטפל על כל בעיה רפואית, ולהיוועץ איתו לגבי כדאיות נטילת התרופה. 

התרופה תשפיע על כל אדם אחרת, לצד תופעות לוואי רווחות במערכת העיכול

השפעת התרופה על הגוף שונה בין מטופל אחד לאחר. יש אלו שייחוו ירידה במשקל תוך זמן קצר (נע בין ימים לשבועות בודדים), ויש אלו שיחוו ירידה משמעותית במשקל רק לאחר שבועות רבים (ואף חודשים). 

חשוב לציין כי אם לאחר 12 שבועות אין ירידה של לפחות 4-5% ממשקל הגוף ההתחלתי, לרוב תופסק נטילת התרופה; ההחלטה תיעשה כמובן בייעוץ עם רופא מוסמך. יתרה מכך, מחקרים קליניים מצאו כי התרופה תשפיע בממוצע רק על כשני שליש מהמטופלים.

לכלל תרופות ההרזיה יש תופעות לוואי, וכך גם לזריקת ההרזיה סקסנדה. לזריקה מספר תופעות לוואי די קלות, שלרוב יחלפו תוך ימים עד שבועות. תופעות הלוואי השכיחות והעיקריות של התרופה יהיו קשורות במערכת העיכול (כגון: הקאות, בחילות, עצירות ושלשולים). 

כמו כן, תופעות לוואי אפשריות נוספות הן:  קשיי עיכול, יובש בפה, צרבת, סחרחורת, עייפות, כאב בקיבה או דלקת, בעיות בשינה, שינויים בראייה ואבנים בכיס המרה. חשוב לציין שמעקב אחר תהליך ההרזיה על ידי גורם מוסמך, יסייע במניעת תופעות הלוואי או לפחות בהקלה בהן.

תזונאית נותנת יעוץ לגבי אורח חיים בריא עם פירות ומשקולות על השולחן

שימוש אצל ילדים ובני נוער כטיפול מקדים בהשמנת יתר

ישנה חשיבות יתרה לטיפול בהשמנת יתר אצל ילדים ובני נוער מגיל צעיר ככל האפשר, כדי למזער את הסיכויים לסיבוכים בריאותיים בעתיד. 

מחקר קליני בדק את יעילות השימוש בתרופה בקרב ילדים ובני נוער בעלי BMI של 30 ומעלה, בגילאים 12-18. בסיום המחקר שארך כשנה, נצפתה ירידה של 4.6 נקודות BMI בממוצע אצל המשתתפים. מדובר בירידה די משמעותית, שכן יש קושי בירידה במדד ה-BMI בקרב ילדים, שגדילתם והתפתחותם עודנה נמשכת. 

סקסנדה בעלת יעילות נמוכה יותר מתרופות אחרות בשוק 

כיום קיימות בשוק מספר תרופות המשמשות להרזיה, כאשר חלקן מסייעות גם בטיפול בסכרת. תרופות אלו, מחקות את פעילותו של הורמון GLP-1 שמצוי בגוף האדם ותורם לירידה במשקל. התרופה הותיקה ביותר מביניהן שנמצאת בשימוש בישראל היא סקסנדה. 

להלן טבלה המשווה בין תרופות ההרזיה בשוק על פי פרמטרים שונים:

סקסנדה אוזמפיק וויגובי
תדירות נטילת התרופה אחת ליום אחת לשבוע אחת לשבוע
מינון מקסימלי למטופל 3 מ״ג 1 מ״ג 2.4 מ״ג
אחוז מקסימלי של ירידה ממשקל הגוף בשנה 11% 20% 20%

 

ניכר כי סקסנדה פחות יעילה משאר התרופות באופן משמעותי. בהמשך לכך, מחקרים קליניים שבחנו את יעילות התרופה, מצאו כי הטיפול בה הביא לירידה ממוצעת במשקל של כ-5.4% בלבד. כמו כן, תרופה זו מיועדת לשימוש ארוך טווח, שדורש התמדה ולעתים נטילת התרופה לאורך כל החיים. 

לסיכום, סקסנדה היא זריקת הרזיה מוכרת וותיקה המסייעת בתהליך הירידה במשקל, אם כי זו היא לא התרופה היעילה ביותר בשוק כיום. השימוש בתרופה כרוך בעמידה בקריטריונים שצוינו לעיל, וניתנת רק ע״י רופא מוסמך. כמו כן, יש חשיבות רבה לשילוב אורח חיים בריא בתהליך ההרזיה (תפריט מותאם ופעילות גופנית), כדי להגיע לתוצאות מיטביות וכדי לשמר אותן לזמן ארוך יותר. מומלץ לבצע את כל התהליך בליווי גורמים מוסמכים ומקצועיים בנושא.

המרכז להרזיה ״מילאן מדיקל״, מציע ליווי צמוד של מומחים, ובניית תהליך מותאם לכם אישית להרזיה. אם אתם רוצים לשנות את אורח החיים שלכם, ולרדת במשקל בצורה בטוחה ומהירה, צרו קשר ותראו תוצאות! בעזרת תכנית ירידה במשקל וצוות המומחים של "מילאן מדיקל".

לחצו כדי לראות את סיפורי ההצלחה שלנו!

הצטרפו לקהילה הרשמית של וויגובי בישראל! וויגובי ישראל

התרופה אינה כלולה בסל התרופות הממלכתי, אם כי ניתן לרכוש אותה במחיר מסובסד דרך הביטוח המשלים של קופות החולים השונות.  בכדי להיות זכאים לסבסוד זה, קופת החולים דורשת בדרך כלל פגישה עם תזונאית ומדידה של ערכי הBMI.

כדי לראות תוצאות מיטביות ולשמר אותן, יש ליטול את התרופה לתקופה ממושכת (לעתים למשך שנים רבות). למרות זאת, ניתן לראות תוצאות ראשוניות כבר מהימים או השבועות הראשונים של נטילת התרופה. לאחר כ-3-4 חודשים בממוצע, ניתן לראות ירידה משמעותית במשקל.

המחיר המלא של התרופה הוא  1200 ש״ח לחודש. ברכישת התרופה דרך הביטוח המשלים, ניתן לרכוש אותה לרוב במחצית מהמחיר המקורי.

תחילה, מומלץ לבצע את תהליך ההרזיה ונטילת התרופה, בליווי של גורם מוסמך. בהקשר זה, לעתים הרופא יבקש לשנות באופן הדרגתי את מינון התרופה, בכדי לסייע לגוף להסתגל אליה. יתר על כן, כדאי לסגל הרגלי תזונה הכוללים: אכילת ארוחות קטנות באיטיות, שתיה מרובה של מים, הימנעות ממזונות מתובלים, מטוגנים ומתוקים.

זריקת ההרזיה הפופולארית סקסנדה – האם היא יעילה לירידה במשקל? - כל מה שרציתם לדעת

הכירו

את ערוץ היוטיוב שלנו

עם מיטב המומחים של מילאן מדיקל

בדיקת התאמה בחינם

קבלו בדיקת התאמה בחינם !
עם אחד מצוות המומחים של מילאן מדיקל

דילוג לתוכן