מהי דיאטה קטוגנית ואיך הפכה לטרנד בינלאומי מוביל?

סביב שנת 2018 הפכה הדיאטה הקטוגנית ל'באז' מדובר בארצות הברית ולטרנד חזק גם בקרב סלבריטאי הוליווד, ומאז מיליוני אנשים ברחבי העולם יודעים שיש דיאטה 'קטוגנית' אבל לא בדיוק מכירים את המשמעות שלה ומה היא כוללת.

עיקר הדיאטה הקטוגנית משמעו פחמימות OUT – הימנעות מפחמימות, או המעטה משמעותית בצריכתן (לא אוכלים לחם, לא דגנים, לא מאפים וכו') והיצמדות לתזונה עתירת שומן. הטיעון הוא שכך האנרגיות בגוף מונעות משריפת שומן ולא משריפת סוכרים. במצב של צריכת תזונה עם ערך שומן גבוה וערכי פחמימות נמוכים מאוד, הגוף משחרר אל הדם קיטונים, מצב זה נקרא 'קיטוזיס', והוא בריא יותר להנעת חילוף החומרים, לדעתם של תומכי הדיאטה הקטוגנית. 

כמובן שקידום חילוף חומרים במעבר לדיאטה קטוגנית הוא אינדיבידואלי ושונה ממטופל למטופל/ת. במישור העקרוני, הגוף מסוגל לעבור להפקת אנרגיה משומנים במקום מפחמימות תוך יומיים עד ארבעה ימים, וזה בתנאי שמנת הפחמימות בתפריט היומי תעמוד על בין 20 גרם ל־50 גרם.

ההיסטוריה של הדיאטה הקטוגנית, אגב, נרשמה לפני שנים במספר בתי חולים בארצות הברית, כשילדים חולי אפילפסיה נדרשו לשנות תפריט בקונספט 'קטוגני' והרגישו הרבה יותר טוב בזכותה, כולל מיעוט התקפי האפילפסיה מהם סבלו או היעלמותם של ההתקפים לחלוטין. 

פירמידת המזון של הדיאטה הקטוגנית

פירמידת הערכים התזונתיים של ה'קטוגנית' מורכבת מפרמטרים הבאים: 70% שומנים, 25% חלבונים, 5% פחמימות. 

ה'קיטו' הצמודה שלכם

דיאטנה קטוגנית מכונה גם 'קיטו' בקצרה, על שם ה'קיטונים' שהיא משחררת למחזור הדם. אז מה מומלץ לשים ב'קיט' של ה'קיטו' הפרטית שלכם? הרעיון המרכזי, מעבר לצמצום צריכת הפחמימות או להימנעות מוחלטת מהן, הוא להקפיד על היחס הנכון על פי ה'קטוגנית' בין צריכת שומן, חלבונים ופחמימות. היחס הוא 1 ל-4 כלומר: על כל 4 גרם שומן צורכים גרם אחד של חלבון ופחמימות גם יחד. זהו השילוב האולטימטיבי שמקדם גם חילוף חומרים יעיל יותר וגם ירידה במשקל. 

מזונות מועדפים בדיאטה קטוגנית

דיאטה קטוגנית כאמור מורכבת ממזונות עתירי שומן. המועדפים שביניהם הם: חמאה, ביצים, בשר, גבינות, אבוקדו, זיתים, דגים, טחינה. מזונות שמחוץ לתפריט הדיאטה הם אלו עתירי הפחמימות והסוכרים, ביניהם: לחם, מאפים ועוגות, פסטות, אורז, ממתקים וכו'.

צלחת עם סלמון ביצים ירקות ירוקים על מגש מעץ וחצי אבוקדו ושמן

דיאטה קטוגנית – יתרונות

יתרונות מובהקים של הדיאטה הם: ירידה במשקל זריזה יחסית בחודשיים הראשונים (גם בעקבות חילוף חומרים יעיל יותר) עור פנים במראה זוהר יותר (יש הסבורים שתזונה קטוגנית ייחודית מקלה על בעיות עור מסוימות) מקדמת שיפור בכושר הגופני (יחס שריר-שומן וסיבולת לב-ריאה) ושיפור אנרגטי, הקלה בסוכרת סוג 2, שחרור מהתלות ב'מתוקים', העלאת כושר הריכוז.

האם הרפואה של היום יודעת לטפל בהשמנה?

דיאטה קטוגנית – סיכונים, חסרונות ותופעות לוואי

בדיווחים שנמסרו מלא מעט מטופלים שעשו את הדיאטה נרשמו גם חלק מהתופעות הבאות: חולשה, עילפון, מחסור בחלבונים, אבנים בכליות, בחילות. כמובן שלא כל אדם שיפתח בדיאטת קיטו יפגוש בתופעות הללו, אבל כאמור יש עדויות מתועדות מהסוג הזה. חסרון מהותי של הדיאטה הוא מיעוט האופציות ליהנות  מתפריט מגוון. חסרון נוסף הוא הקושי בשמירה על דיאטה מסוג זה לאורך זמן, משום היותה מוקפדת מאוד ומוגבלת למזונות מסוימים שאינן ב'מנעד-בחירה' רחב.

מתחילים בדיאטה מכל סוג שהוא? התייעצו עם רופא/תזונאית

לפני שמתחילים בדיאטה מכל סוג שהוא, חשוב להתייעץ עם גורם מקצועי, זה יכול להיות רופא/רופאת משפחה, דיאטנית, יועץ תזונתי וכו'. לכל אדם יש אורח חיים שהוא מורגל בו, סדר יום מסוים, תזונה שהוא רגיל אליה, מצב בריאותי אינדיבידואלי, גיל מסוים וכך הלאה. לכן, כשמתחילים בתוכנית תזונה שונה מזו שמורגלים בה חשוב לעשות את זה בפיקוח רפואי ומתוך הבנת הנתונים האישיים של כל מטופל/ת. בתיאבון קטוגני.

הכירו את צוות המומחים של מילאן מדיקל



מהי דיאטה קטוגנית ואיך הפכה לטרנד בינלאומי מוביל? - כל מה שרציתם לדעת

הכירו

את ערוץ היוטיוב שלנו

עם מיטב המומחים של מילאן מדיקל

בדיקת התאמה בחינם

קבלו בדיקת התאמה בחינם !
עם אחד מצוות המומחים של מילאן מדיקל

דילוג לתוכן