איך לרדת במשקל אחרי לידה?

לפני שאת 'פוצחת' בדיאטה שלאחר הלידה, חשוב להבין שאחרי הלידה הגוף עובר תהליך שצריך להתייחס אליו ולקחת בחשבון מהלכים שמתרחשים בגוף בעקבותיו. מומלץ שלא להתחיל בדיאטה מיד אחרי הלידה, אלא לחכות כחודש ורק אז להתחיל במשימת הירידה במשקל.
אישה בהריון ושמלה לבנה שותה מים ליד שולחן עם ירקות

את אחרי לידה, עדיין קצת 'עודפים' פה ושם, קצת בטן, הפנים עוד 'עגולות'. את חולמת להיכנס למכנסיים ולשמלות של לפני ההיריון, עומדת מול המראה, 'מכניסה בטן' זוקפת גב, אבל זה עוד לא 'זה'. כמה זמן אחרי לידה תמשיכי להישען על האמירה "אני אחרי לידה"?! לא שמישהו עומד מולך עם סטופר, אבל בשביל ההרגשה שלך, בשביל לחזור לעצמך, כדאי לך לשמוע על אסטרטגיית הרזיה ייחודית לנשים שגובשה בדיוק לשלב של אחרי לידה, אז איך לרדת במשקל אחרי לידה?

הגוף שלך עבר תהליך, תני לו את הזמן שלו 

לפני שאת 'פוצחת' בדיאטה שלאחר הלידה, חשוב להבין שאחרי הלידה הגוף עובר תהליך שצריך להתייחס אליו ולקחת בחשבון מהלכים שמתרחשים בגוף בעקבותיו. מומלץ שלא להתחיל בדיאטה מיד אחרי הלידה, אלא לחכות כחודש ורק אז להתחיל במשימת הירידה במשקל. 

חשוב לקחת בחשבון שהגוף מאבד וויטמינים אחרי הלידה, ושבמהלך ההיריון נוצרים לא פעם חוסרים תזונתיים שחשוב להשלימם. לפני שמתחילים בדיאטה ו'טסים' בעקבות הרצון לרדת מהר במשקל ולחזור למידות 'של לפני', חשוב להבין שתזונה בריאה אחרי לידה היא ערך בפני עצמו, עוד לפני מטרת החזרה למשקל של לפני ההיריון והלידה. דיאטת קסאח שתשיל ממך את הקילוגרמים המיותרים של אחרי הלידה היא ממש לא מהלך נכון והיא אף תסכן אותך.

זהו בדיוק השלב לתוכנית תזונה מאוזנת, שתכיל את כל הערכים התזונתיים החיוניים לסטטוס שלך כאמא טריה. הגוף שלך עבר תהליך שלקח ממנו כוחות, וצריך להחזיר לו את 'אבני הבניין' שלו: חשוב שתשלימי סידן, אבץ, ברזל, חשוב שתחזקי את מערכת העיכול, השרירים והעור, וחשוב מאוד שזה יבוצע בפיקוח מקצועי. יש היום מודעות מקיפה בנושא, דיאטניות ורופאים שיודעים להתאים פתרונות מדויקים לתהליך הזה. 

מה מומלץ להכניס לתפריט היומי בתקופה שלאחר הלידה?

כמובן שלפני הכל מומלץ לפנות לאיש/ת מקצוע ולבנות תכנית תזונה בריאה מותאמת אישית שתסייע לך לחזק את הגוף ולרדת במשקל באופן יעיל ובטוח. במישור העקרוני, מומלץ להתבסס על מזונות שמוסכמים בקרב אנשי מקצוע ככאלה שיש להם ערכים תזונתיים חיוניים, ושכדאי לשלב אותם בתפריט הדיאטה שלאחר הלידה. אלו חלק מהם:

  • דגנים מלאים
  • ביצים
  • דגים (סלמון, סרדינים ועוד)
  • כבד עוף
  • קינואה, כוסמת, שעועית, אפונה
  • עדשים, גריסים
  • אבוקדו, טחינה
  • עלי בייבי, חסה
  • ירקות חיים (3 צבעים)
  • פירות (3 צבעים)

כמה קילו בשבוע מומלץ לרדת במשקל אחרי לידה? 

כל תשובה לשאלה הזו היא לא חד-משמעית ולא תהיה נכונה באופן גורף/גנרית לכל יולדת. ברב המקרים, תכנית הרזיה בטוחה בפיקוח של דיאטנית ו/או רופא לשלב של אחרי הלידה מגדירה ירידה של חצי קילו עד קילו בשבוע כיעד הגיוני ובטוח. אבל כאמור, בכל מקרה מדובר במערך דיאטה אישית לכל אחת, בהתאמה קונקרטית לנתונים האישיים, לאורח החיים וכו'.

על מנת להתאים לך מסלול אישי לירידה בטוחה במשקל בשלב הזה חשוב לברר למשל: האם את טבעונית/צמחונית? האם את מניקה? האם חזרת לעבודה? מה היה משקל המוצא שלך לפני ההיריון? האם סבלת מעוף משקל בלי קשר להריון? כמה קילו עלית במהלך ההיריון? האם הלידה היתה רגילה, או שעברת ניתוח קיסרי? האם את עוסקת בספורט? מה את אוהבת לאכול? מהי 'תמונת הוויטמינים' בגוף שלך אחרי הלידה, מה מספרות בדיקות הדם שלך אחרי הלידה? כל הנתונים הללו אמורים להילקח בחשבון בעת התאמת תכנית ההרזיה והתזונה האישית שלך לירידה במשקל אחרי הלידה, וכאמור – הכי נכון ואחראי יהיה לעשות את זה בעזרת ייעוץ מקצועי.

אישה בהריון מחזיקה את הבטן ומחייכת

תכנית הרזיה ייעודית לרדת במשקל אחרי לידה – New Mama

אם חשוב לך לרדת במשקל באופן בטוח ויעיל בריאותית, כדאי שתיעזרי בגוף/גורם מקצועי. חזרה לתזונה נכונה תבטיח לך איכות חיים, וזה הרבה מעבר לירידה במשקל. גורם מקצועי יוכל לעשות לך סדר בין הרצונות שלך למטרות היעד, בין המגבלות השונות הרלבנטיות לתקופה שלאחר הלידה לבין ההזדמנויות שהיא מאפשרת.

כך, למשל, טענות נפוצות של אימהות טריות על כך שאין להן זמן לאכול, שאין זמן לחפוף ראש, שאין זמן לישון, מקבלות את הכבוד הראוי להן, אבל לא מנטרלות את החשיבות של בחירת אוכל בריא ומזין גם בתקופה הסופר-לחוצה הזו. בתקופה המרגשת הזו, כשאת חווה את ההורות לראשונה (או מחדש) למרות ה'צנטריפוגה' היומיומית שכרוכה בזה, תוכלי למצוא לעצמך אסטרטגיית הרזיה מותאמת אישית לסטטוס שלך – New Mama.

תכנית הרזיה אחרי הלידה לנשים מיניקות

תזונה נכונה אחרי לידה לנשים מניקות תכלול כ-500 קלוריות נוספות (מול דיאטה לנשים שאינן מניקות) והמלצה חד משמעית לשתות לפחות שני ליטר מים ביום. כמות הקלוריות המוצעת לירידה במשקל אחרי לידה היא 1200 לאישה שלא מניקה ו-1700 קלוריות לאישה שכן מניקה. פעולת ההנקה תובעת אנרגיה מהגוף ובדרך כלל אף מגבירה את תחושת הרעב, ומכאן הצורך בכמות קלוריות גבוהה יותר. כמובן שבמסגרת מסלול New Mama של 'מילאן מדיקל' נלקחים בחשבון כל הפרמטרים החשובים בהתאמת תכנית הרזיה לצרכי גוף האישה אחרי הלידה.

דוגמה לתפריט יומי מומלץ אחרי לידה 

ארוחת בוקר ארוחת צוהריים ארוחת ערב נישנושים לגיטימיים
גביע יוגורט יווני

או חצי גבינת קוטג' 5%

תפוח עץ

או

פרוסת לחם שיפון/קל

+פרוסת גבינה צהובה

+עגבניה, מלפפון

5 זיתים

או

חמש פריכיות אורז עם גבינת סקי 5%

כוס תה ירוק

ספל קפה

דג סלמון

או טונה או סרדינים

תוספת: מנת שעועית לבנה ברוטב עגבניות

או:

סלט ירקות עם כף שמן זית

או תפוח אדמה אפוי

או: קישואים מבושלים או כרובית מבושלת קלות (סטייל אידוי)

ביצה קשה או חביתה

סלט ירקות עם כף שמן זית

או

מרק ירקות/מרק עוף

מנת שניצל טבעול

+סלט ירקות

או

פרוסת פשטידת ירקות

+אשל/ארבע כפות קוטג' 5%

+סלט ירקות

כוס תה ירוק

ספל קפה

בין הארוחות מותר נשנש פרי או 'נישנוש' לא מזיק שאוהבים, לדוגמא:

תפוח עץ, אבטיח, חטיף בריאות, שורת שוקולד מריר, מעט שקדים (עדיף לא קלויים) אננס מיובש, שני תמרים מיובשים

*להקפיד על שתיית מים 1.5-2 ליטר ביום

כדאי ורצוי לשלב עיסוק בספורט בדיאטה שלאחר הלידה. כמובן שרצוי לעשות את זה תוך התייעצות עם גורם מקצועי ולהתחיל בזה כחודש אחרי הלידה, וכמובן בהדרגה.

הזמן האידיאלי להתחיל להיכנס למסלול של תזונה נכונה אחרי הלידה הוא כחודש אחרי הלידה.

תוספי מזון, ביניהם ויטמינים ומינרלים, הם בעלי ערכים תזונתיים גבוהים וחיוניים. רצוי מאוד לשלב מהם בתפריט היומי בדיאטה שלאחר הלידה. מומלץ להתייעץ לגבי זה עם רופא המשפחה/דיאטנית/תזונאית.

כל מזון לא בריא שמזיק לנו בשגרה ושהזיק לך בהיריון גם לא ייטיב איתך בתקופה של אחרי הלידה. זה אומר שעדיף להימנע מג'אנק פוד, מזון 'מעובד'/'מתועש', להוריד את מינון הפחמימות, להימנע ממטוגן, להפחית סוכרים, לצמצם ממתקים עוגות ובצקים, לוותר על פיצות והמבורגרים, להימנע ממיצים מסוכרים.

איך לרדת במשקל אחרי לידה? - כל מה שרציתם לדעת

הכירו

את ערוץ היוטיוב שלנו

עם מיטב המומחים של מילאן מדיקל

בדיקת התאמה בחינם

קבלו בדיקת התאמה בחינם !
עם אחד מצוות המומחים של מילאן מדיקל

דילוג לתוכן