ממתיקים מלאכותיים

נפגשים לקפה, כמה סוכר?... שנעבור לממתיק מלאכותי?...ממש לא בטוח!
מגוון רב של סוכי סוכר לבן חום ורוד

ממתיקים מלאכותיים

זוכרים את קוביות הסוכר הקטנות-מרובעות שפעם היה אפשר למצוא רק בבית של סבא וסבתא?…היום כבר יודעים שה'קוביות' ההן לא בדיוק תרמו לבריאות…יחד עם זה, קוביית סוכר זה סוג של נוסטלגיה, ומתוק וממתקים בכלל מתחברים להרבה מאיתנו לזיכרונות, לרגשות, לעמי ותמי ובית-השוקולד הקסום…חלק מתקופת הילדות של כולנו כנראה…מכירים מישהו שיש לו רגש נוסטלגי לכדור של סוכרזית?! כזה עוד לא היה  לנו😊…בכל אופן, ננסה לעשות קצת סדר בין סוכר וממתיקים מלאכותיים, אז תכינו את הכפיות😊ונצא לדרך

אם אתם שותים 5 כוסות קפה ביום עם 2 כפיות סוכר בכל אחת (רק לדוגמא) זה אומר שאתם צורכים 10 כפיות סוכר ביום רק משתיית קפה. זה אומר שהגוף שלכם 'סופג' כ-200 קלוריות ביום רק מזה (בהתחשב בעובדה שבכל כפית סוכר יש כ-20 קלוריות) 

אם נוסיף לזה את הסוכרים שהגוף שלכם מקבל מפירות, מעדני חלב, לחם ומיצים (שגם הם 'מתארחים' בתפריט היומי של רובנו וכוללים סוכרים) הרי שכמות הסוכר והקלוריות היומית יכולה להגיע בקלות למחצית מכמות הקלוריות היומית המומלצת, ובוודאי שזה פוגע בבריאות (גם בלי ההקשר הקלורי).

האם גוף האדם בכלל זקוק לסוכר?

כן. לסוכר במינון נכון יש חשיבות לתפקוד תקין של מערכות הגוף השונות: הפקת אנרגיה, תקינות הנשימה של התאים בגוף, ייצוב החלבון בגוף, הגנה מפני אנזימים שגורמים למחלות, סיוע לתפקדו תקין של הכבד (גליקוגן) חיזוק אינטראקציה תקינה בין הביצית לזרע, ועוד.

מהי כמו הסוכר היומית התקינה? 

לפי משרד הבריאות האמריקני כמות הסוכר היומית הסבירה לנשים היא עד 25 גרם, ולגברים 35 גרם.
האם תרופות לירידה במשקל יכולות למנוע חשקים למאכלים מתוקים?

כוס משקה קל מלאה קוביות סוכר

מדד גליקמי – סוכרים צמודים למדד 😊

מדד גליקמי (Glycemic index, GI) משמעו קצב ספיגת הפחמימה והשפעתו על העלאת רמת הסוכר בדם. מזונות עם מדד גלימקי גבוה 'יתפרקו' בגוף מהר יותר ויגרמו לעליה מואצת ברמת הסוכר בדם. מזונות עם מדד גליקמי נמוך יתפרקו לאט יותר ויגרמו לקצב איטי יותר של עליית רמת הסוכר בדם. מזונות עם ערך גליקמי נמוך יותר הם הבריאים יותר, משום שרמת הסוכר בדם עולה בהדרגה ובאיטיות יחסית בעקבות אכילתם.

4 הגורמים שמשפיעים על הערך הגליקמי של המזונות השונים:

  • סוג הסוכר (סוכרוז, פרוקטוז, או גלוקוז)
  • כמות הסיבים 
  • מצב הבישול (אידוי, אל-דנטה או בישול מלא)
  • כמות השומנים

איזה סוגי סוכר מוגדרים ברפואה?

יש 4 סוגי סוכר ו3 קטגוריות מובחנות: סוכרוז, פרוקטוז, גלוקוז.

  • סוכרים טבעיים (למשל: קנה סוכר, סלק סוכר, סוכרים בפירות)
  • סוכר מזוקק
  • סוכרים כוהליים
  • סוכרים מלאכותיים


 

9 שמות חומרי הגלם/חומרי האב של הממתיקים המלאכותיים הנפוצים ביותר:

  • cyclamate
  • saccharin
  • sucralose
  • aspartame
  • Stevia rebaudiana
  • resistant starch
  • קסיליטול
  • סילאן תמרים
  • דבש
  • אספרטיים

איזה סוגים של ממתיקים מלאכותיים מוצעים היום בשוק?

היצע תחליפי הסוכר הוא מגוון. יש תחליפי סוכר באבקות, בכדורים מסיסים, בצמחים, בנוזל. יש ממתיקים שאפשר לשלב בתבשילים, במאפים, בעוגות, בסלטים, במשקאות חמים, במשקאות קרים. בחלק מהממתיקים אין קלוריות בכלל, ובחלק מהם יש קלוריות פחותות משמעותית מאשר בסוכר רגיל/לבן/סוכר 'תעשייתי'. 

מוסף ערבית או שחרית?😊מהו 'סוכר מוסף'?

'סוכר מוסף' הוא הגדרה מקצועית לסוכרים שלא נמצאים באופן טבעי במקורות כמו פירות וירקות ובמזון שאיננו 'מעובד', אלא סוכר שהוסיפו אותו ממקור חיצוני למזון מסוים, או שייצרו אותו כתוסף חיצוני שטרם 'נרקח' לתוך מזון כלשהו. אגב, המוסף החלופי הראשון בעולם שפותח בעת המודרנית (במאה ה-18) היה הסכרין וממנו נגזרו פיתוחי סוכר חלופיים.  הסכרין עשוי ממלח של חומצה אורגנית ונחשב בזמנו לאחד הממתיקים הבטוחים ביותר (במינון של עד 5 מ"ג לכל משקל גוף) וזכה לאישור מנהל התרופות האמריקני ה-FDA. עד שלפני כמה שנים הוכח שהוא מסוכן ומסרטן (ראו הוזהרתם). 

 

הנה 12  מנבחרת ה'כוכבים המתוקים' של התוספים הממתיקים

  • אספרטיים
  • ממתיק מלאכותי סטיביה (המופק מצמח הסטיביה, מגיע בנוזל או באבקה או כעלים חיים)
  • סוכרזית
  • סוכר ענבים
  • סוכר קוקוס
  • סומסום/טחינה גולמית ממותקת
  • סוכר דמררה
  • סירופ תירס
  • אגבה
  • סוכרלוז (ממתיק פי 600 מסוכר!)
  • סירופ חרובים
  • ממתיקי סוכר המופקים ממיצי פירות

 

סוג הממתיק/מקור הסוכר מה הממתיק מכיל – 

רכיבים ומאפיינים עיקריים

 

סילאן

(דבש תמרים)

תמרים, מכיל אשלגן, נוגדי חימצון, 

ויטמין B3.

דבש נוגדי חימצון, פרוביוטיקה, פרוקטוז (סוכר פירות) וגלוקוז (סוכר ענבים) חומצה פולית, קבוצת וויטמינים B, וויטמין C, מגנזיום, סידן, אשלגן, זרחן.
דבש חרובים סידן, ברזל, אשלגן, מגנזיום, סיבים תזונתיים.
סוכר דקלים אשלגן, זרחן, ברזל.
מייפל אדר-עץ (של עץ המייפל) אבץ, חומצות אמינו, סידן, ברזל, אשלגן, מגנזיום.
סכרין ממתיק מסוכן! מכיל מלח של חומצה אורגנית, במחקרים הוכח שחומר זה מסרטן! היתה תקופה בארה"ב שאסרו לשווק אותו (סכרין+צקלמט) בישראל הוא משווק גם כמותג Sweet'N Low

ורואים אותו הרבה בבתי קפה. להימנע!!!

אספרטיים פלינאלין, מלח אספרטם וחומצה אספרטית. הדעות לגביו חלוקות, בעבר נאסר לשיווק בארה"ב בעקבות ממצאים של הרעלת מערכת העצבים. בשלב מאוחר יותר אושר לשימוש באזהרת צריכה של עד

50 מיליגרם ליום לכל קילו ממשקל הגוף.

סוכר מוסף לא כולל וויטמינים, לא כולל סיבים תזונתיים, מעלה את הערך הקלורי מבלי שתהיה שום תועלת תזונתית.

 

איפה ממוקמת ישראל במדד ההתמכרות לממתיקים המלאכותיים?

ישראל מדורגת בין הראשונות בעולם בצריכת הסוכר לנפש (פר-אדם) בהקשר הזה עברנו את הצרכן האמריקני ואת האירופאי, שיא באמת מפוקפק, תודו😊. ישראלי ממוצע צורך יותר מ-40 כפיות סוכר ביום במצטבר, כשסופרים לתוך זה את כל הסוכרים ואת מה שהופך לסוכרים אחרי הצריכה, כלומר כולל פחמימות, מאפים, בצקים המכילים סוכר בכל ורסיה שהיא ועוד.  

לגבי העדפת הצרכן הישראלי את הממתיקים המלאכותיים מול הסוכרים מהטבע – גם כאן אנחנו מדורגים גבוה ביחס לעולם. כל מיצי ה'דיאט' למיניהם, מעדני החלב והחטיפים מופחתי הסוכר, החלב ללא גלוקוז וכו' בהחלט תפסו את ה'כיך הישראלי' ומקבלים מקום של כבוד בתפריט בסל הקניות שלנו ובתפריט היומי של רבים מאיתנו. 

להצליח להתנזר לחלוטין משימוש בממתיקים מלאכותיים זו משימה כמעט בלתי אפשרית. לכן, רצוי לכל הפחות לבדוק באיזה מהממתיקים כן להשתמש, לקרוא מהם הרכיבים שלהם ולהעדיף את ההכי פחות מזיקים. מה שנקרא 'היררכיה של נזקים'😊אין ספק שמי שכן יצליח להימנע לגמרי מהשימוש בהם – ירוויח תוספת בריאות.

המידע בכתבה זו זה לא מהווה ייעוץ רפואי, אבחנה רפואית או כל חלופה להמלצת טיפול שאיננו בפיקוח רופא.


ממש לא. יש מחקרים שמעידים ששימוש בממתיק מלאכותי אפילו מגביר את הרצון לאכול דברי-מתיקה. מחקר שבוצע בארצות הברית באונ' קרוליינה מצא שסוכרלוז, למשל, העצים את התשוקה למתוק בקרב נשים שהשתתפו בו.

יש ממתיקים מלאכותיים ללא קלוריות כלל, יש ממתיקים בעלי מספר קלוריות, נמוך ויש תחליפי סוכר שכמות הקלוריות שלהם גבוהה יותר מהקלוריות שיש בסוכר ה'רגיל'.

אף מחקר לא הוכיח שמיצים עם חלופות סוכר מסייעים בתהליך הדיאטה. פרופסור טים ספקטור, אפידמולוג גנטי, בעל שם מלונדון, פרסם מאמר שבו סיפר על מחקר שבמסגרתו מאות אנשים ששתו רק מיצים עם תחליפי סוכר במשך 3 חודשים לא הצליחו להוריד במשקל בזכות הימנעות מסוכר רגיל. לדבריו, המח האנושי מזהה יותר בקלות סוכר רגיל, ולא את הכימיקלים ה'מסונתזים' כחלופות-סוכר, וגם המעיים יודעים לתפקד עם סוכר 'רגיל' יותר מאשר עם תחליפי הסוכר. ככל הנראה, יש לזה קשר לעובדה שהירידה במשקל לא הופכת ליעילה יותר כשמשתמשים בממתיקים מלאכותיים. אגב, ספרו המצליח של ספקטור "מיתוס הדיאטות", מרתק!

קשה להמליץ על מוצר כלשהו מתוך קטגוריה שהמוצרים המשתייכים אליה מוגדרים מראש כלא-בריאים. כן אפשר לציין שעדיף לבחור באמצעי המתקה מהטבע, כמו דבש וסילאן, או בתחליף-סוכר כמו 'סטיביה' המבוסס על צמח טבעי. כלומר, מומלץ לבחור כמה שיותר בחלופת סוכר הכי פחות 'מתועשת' והכי פחות מלאכותית.




ממתיקים מלאכותיים - כל מה שרציתם לדעת

הכירו

את ערוץ היוטיוב שלנו

עם מיטב המומחים של מילאן מדיקל

בדיקת התאמה בחינם

קבלו בדיקת התאמה בחינם !
עם אחד מצוות המומחים של מילאן מדיקל

דילוג לתוכן